In het algemeen en in de huidige digitale wereld is een website voor elk bedrijf een must. Een website is een essentieel onderdeel van je online marketingstrategie en kan je helpen om je bedrijf te laten groeien en je klantenkring te vergroten. Maaaaar… wat zijn nu échte redenen om een website te laten ontwikkelen?
- Een sterk ontworpen websites genereert makkelijker leads waardoor je minder actieve sales hoeft te voeren.
- Een website is een marketingtool, bouw aan je merk terwijl je tegelijkertijd een marketingfunnel ontwikkeld, constructief dus.
- Een website wordt direct gezien als “professioneel” m.b.t. business. Hiermee bedoelen we dat wanneer een website een 6je is, klanten eerder afhaken ongeacht de ervaring, skills of andere eigenschappen van je bedrijf.
Webdesign van nu levert meer resultaat op?
Maar als de SEO/SEA goed is hebben we traffic? Ja dat is 100% zeker waar, echter converteert dit niet direct. Niet alleen het design, maar ook de UX en de juiste CTA resulteren in meer conversie, namelijk 21% hoger conform Google Analytics.
Een onderzoek van Baymard Institute heeft aangetoond dat websites met een goede gebruikerservaring (UX) een conversiepercentage van 20% hoger hebben dan websites met een slechte UX.
Baymard Institute
Echt hard maken van het design gaat natuurlijk niet, het blijft een persoonlijke voorkeur en smaak. Wel kunnen er regels en onderzoeken toegepast worden zoals de F en Z regel. Dit wil zeggen dat bezoekers lezen in een F vorm. Ze scannen de website in de vorm van een F, hiermee kun je je design aanpassen waardoor knoppen en titels een relevante positie krijgen en zorgen voor een betere CTR.
Nieuw webdesign? Hier hou je rekening mee
Wat is het doel van de website? Moet het informatie verschaffen, moet het sales genereren is het een landingspagina wat traffic moet doorsturen? Vervolgens ga je kijken naar je doelgroep, wie wil ik nu aantrekken op mijn website en wat willen ze graag lezen? Stel eens vragen aan het type klant dat je voor ogen hebt en leg deze langs je ideale doelgroep, komt het overeen?
Content is key. Wil je graag uitstralen dat je het beste merk van stoelen bent? Zorg dan voor professionele fotografie, leg je USP’s onder het vergrootglas en zorg dat deze goed uitgelicht worden in foto’s, 3D of video. Niet alleen de foto’s zorgen voor de uitstraling, maar ook de copy/teksten die bij de foto’s horen. Denk na over wat je wil zeggen per foto of video. Schrijf op basis daarvan teksten zodat deze elkaar versterken i.p.v. enkel dat er maar tekst staat.
Wat is je budget? Wil je niet per se een bak met geld investeren in een nieuwe marketingtool, deel het op in stukken. Begin met belangrijke pagina’s en breid deze uit naarmate de tijd. Zo blijft het behapbaar en kun je op langere termijn bij een beter doel uitkomen.
Houd voor een shop een simpeler thema/design aan zodat gebruikers makkelijk kunnen navigeren zoals bij Tan Obsession of Bontbekeken bijvoorbeeld.
De mening van Veljet over web
Tegenwoordig is een website veranderd in een marketingtool. Het is niet meer dat je een bedrijf begint en een website nodig hebt, omdat je maar een bedrijf bent begonnen. Nee, het is een tool waardoor je meerdere kanalen kan bundelen om een doel te behalen. De doelen zijn al benoemd hierboven, maar het belangrijkste is het onderzoek. Wij merken dat er weinig tot geen onderzoek wordt gedaan op voorhand, waardoor een website maken, niet zo’n punt is, maar wat het uiteindelijk gaat opleveren tegen valt.
Ook de standaard blokken secties en templates zijn nog steeds saai en niet uitdagend. Daar willen wij als Veljet wat aan doen en proberen dit ook duidelijk te maken in onze projecten. We vragen vaak om de creatieve vrijheid zodat we ook écht een merk kunnen bouwen wat er toe doet. Iets op gaat leveren en uit de menigte springt waarvan de grote jongens van opkijken.
Mocht je het interessant lijken om eens te sparren over onze werkwijze? Je weet ons te vinden.